Naslovna Politika NUNS: Iz republičkog budžeta dodeljen rekordan iznos firmama koje se ne bave novinarstvom

NUNS: Iz republičkog budžeta dodeljen rekordan iznos firmama koje se ne bave novinarstvom

9 min read
0
167
Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS)

Beograd, 3. jul 2018. – Ministarstvo kulture i informisanja je u prvoj polovini 2018. godine opredelilo oko 10 miliona evra za finansiranje medija u Srbiji, dok je rekordan iznos iz republičkog budžeta dodeljen "medijskoj" firmi koja nema zaposlene, pokazalo je istraživanje Nezavisnog udruženja novinara Srbije (NUNS).

Kako je saopštio NUNS, na konkursu Ministarstva za televizijske projekte najveći iznos od 4,9 miliona dinara dodeljen je beogradskoj firmi "Essentis", koja je registrovana za proizvodnju medijskih sadržaja 7. marta 2018. godine, samo dan pred zaključenje konkursa Ministarstva.

Zaječarska medijska kuća "Za meda" javno je negodovala zbog spornih rezultata republičkog konkursa, a ustanovila je i da "Essentis" nema zaposlenih, odnosno da ni osnivač i direktor preduzeća Tatjana Lukić nije zaposlena u tom preduzeću.

Drugi najveći iznos od 4 milona dinara pripao je novosadskoj Agenciji za usluge reklame i marketinga "RayDream Production", koja nije registrovana za proizvodnju medijskih sadržaja već za usluge reklamiranja i marketinga.

Kako je naveo NUNS, te dve nazovi medijske kuće dobile su čak 12 odsto od ukupno opredeljnih 72 miliona dinara, u konkurenciji 225 projekata televizija, udruženja građana, agencija iz cele Srbije.

Dodaju da je među lokalnim samoupravama, najveći iznos za sufinansiranje medijskih sadržaja opredeljen konkursom grada Novog Sada 65.224.000 dinara, dok je za iste namene najmanje izdvojila opština Veliko Gradište – samo 800.000 dinara.

Najviše projekata, čak 53 odobreno je i finansijski podržano na konkursu opštine Ivanjica na kojem je raspodeljeno 17,5 miliona dinara.

Najveći iznos po projektu utvrđen je konkursom grad Niša – 9 miliona dinara, a najmanji iznos po projektu definisan je konkursom opštine Bela Crkva – samo 10.000 dinara.

Kako su naveli, podržani su projekti niške televizije Zona Plus, iza koje stoji sin Bratislava Gašića, visokog funkcionera Srpske napredne stranke koji je, doduše, posle imenovanja za šefa BIA zamrzao stranačku funkciju, kao i niški mediji TV Bella Amie i Narodne novine, u vlasništvu porodice Radomirović, takođe bliske vladajućoj stranci SNS.

NUNS je dodao da su pojedine opštine donosile diskriminatorske odluke na raspisanim konkursima, pa je tako opština Lajkovac objavila listu "prioretnih medija" iz te opštine, ali i sa teriotorija Lazarevca i Valjeva.

U Gradu Vranju bila su objavljena dva konkursa – jedan za televizije, a drugi za ostale medije, a najviše koristi imale su dve lokalne tv stanice RTV Vranje kojoj je pripalo 5,6 miliona i TV Vranjska plus koja je dobila pet miliona dinara, dok su odbijeni projekti medija poznatih po kritičkom izveštavanju o radu lokalne samouprave, kao što su portali Info Vranjske i Južne vesti.

NUNS dodaje da postoji sumnja i u objektivnost komisija koje su ocenjivale projekte, a kao primer za to navode da je čak četiri projekta odobreno Radio televiziji Vranje čiji je većinski vlasnik i direktor Zoran Veličković, ujedno predsednik udruženja PROUNS, koji je bio član više komisija lokalnih samouprava koje su finansijski nagradile medije bliske vlastima i odbacivale projekte nezavisnih medija.

NUNS je podsetio da su bili sumnjivi kriterijumi po kojima je Komisija Ministarstva odlučivala o tome kome će sredstava biti dodeljena.

Tim povodom su ranije novinarska i medijska udruženja (NUNS, NDNV, ANEM i Lokal pres) u zajedničkom saopštenju ocenila da je "Ministarstvo kulture i informisanja obesmislilo proces konkursnog sufinansiranja javnog interesa u sferi javnog informisanja imenovanjem velikog broja kompromitovanih medijskih i paramedijskih radnika, iz fantomskih ili vlasti bliskih udruženja u konkursne komisije".

Udruženja su ukazala i da se u komisije Ministarstva imenovane "osobe koje su u prethodnom periodu, na lokalnim konkursima dodeljivali novac isključivo medijima bliskim vlasti, a u komisije su imenovane i osobe koje su stručnoj javnosti potpuno nepoznate"

Tim povodom su NUNS, NDNV, ANEM i Lokal pres odlučili da povuku svoje predstavnike iz komisija Ministarstva, a nakon donošenja rešenja o raspodeli, ista udruženja su odbila novac opredeljen za sufinansiranje njihovih projekata.

Ministarstvo nije poništilo konkurs nakon toga, a posle završetka rada osam konkursnih komisija i objavljivanja rezultata i rešenja o raspodeli ta medijska udruženja su  ocenila da su "rezultati konkursa za medijske projekte i način na koji je on sproveden u potpunom neskladu sa tvrdnjom Vlade Srbije da je spremna da, u saradnji sa relevantnim novinarskim i medijskim udruženjima, rešava brojne, nagomilane probleme na medijskoj sceni".

Pomenuta udruženja su pozvala Vladu da preduzme "jedini logičan potez" i smeni ministra Vladana Vukosavljevića i državnog sekretara Aleksandra Gajovića zbog skandalozno sprovedenog konkursa na kojem je medijima iz budžeta raspodeljeno nešto više od 260 miliona dinara.

Učitaj još povezanih članaka
Učitaj još  Politika
Komentari su zatvoreni

Proverite Takođe

Novi plan za Bregzit – inovativno partnerstvo ili vazalni odnos

London, 15. jul 2018. –  Britanska vlada objavila je dokument o Bregzitu prema …