Naslovna Civilno društvo BIRODI: Uspostaviti vremenski i tonalitetski balans u izveštavanju o svim relevatnim političkim akterima

BIRODI: Uspostaviti vremenski i tonalitetski balans u izveštavanju o svim relevatnim političkim akterima

6 minuta za čitanje
0
93
BIRODI

Beograd, 16. februar 2020. – Postoje indicije da su dve najuticajnije televizije sa nacionalnom frekvencijom u Srbiji Radio-Televizija Srbije (RTS) i TV Pink, kršile Zakon o elektronskim medijima, piše Biro za društvena istraživanja (BIRODI) iz Beograda na osnovu istraživanja od 1. septembra do 30. novembra 2019. godine.

RTS i TV Pink su u tom periodu “izrazito pozitivno izveštavale o predstavnicima vlasti, dok su izrazito negativno izveštavale ili su cenzurisale neke članove opozicije“, piše BIRODI i ukazuje da su time njihovi gledaoci “bili uskraćeni za objektivno, istinito i nepristrasno izveštavanje o političkim akterima“.

BIRODI je saopštio da zbog toga “zahteva od Regulatorne agencije za elektronske medije (REM) da u skladu sa Zakonom o elektronskim medijima obezbedi zakonitost” tako da RTS i TV Pink “uspostave vremenski i tonalitetski balans u izveštavanju o svim relevatnim političkim akterima u svojim centralnim informativnim emisija“.

U svom izveštaju “Alarm media monitoringBIRODI navodi da je po rezultatima tromesečnog posmatranja, u centralnom dnevniku RTS-a predsednik Srbije i Srpske napredne stranke (SNS) Aleksandar Vučić bio predstavljen sa 81 odsto pozitivnog vremena, i u ukupno 3,38 sati koliko ga je bilo u tom dnevniku.

U isto vreme, analizom dnevnika TV Pink, Vučić je bio predstavljen sa 98 odsto pozitivnog vremena tokom 20,15 sati koliko ga je bilo u toj informativnoj emisiji.

U izveštaju se navodi i da su “izuzetno pozitivno” na RTS-u bili predstavljeni i predsednica Vlade Ana Brnabić i ministar inostranih poslova Ivica Dačić.

Pozitivno” (sa preko 50 odsto pozitivnog vremena u odnosu na ukupno vreme pojavljivanja), ali u “nemerljivo manjem vremenskom periodu“, predstavljeni su opozicioni političari: Vojislav šešelj, Zoran Živković, Đorđe Vukadinović, Boris Tadić i Zoran Lutovac.

BIRODI navodi da su u isto vreme na RTS-u sa preko 50 odsto “negativnog vremena” predstavljeni Dragan Đilas i Sergej Trifunović, dok su “cenzurisani” lideri opozicije, predstavnici stranaka nacionalnih manjina i opozicioni narodni poslanici kao što je Saša Radulović.

U posmatranom periodu na TV Pink su sa preko 50 odsto “pozitivnog vremena” predstavljeni Vojislav Šešelj, Nenad Čanak, Čedomir Jovanović i Miloš Jovanović, dok su negativno predstavljeni Zoran Lutovac, Zoran Živković, Vuk Jeremić, Dragan Đilas, Boris Tadić i Boško Obradović.

U periodu od tri meseca TV Pink je “cenzurisao” Sašu Radulovića, Đorđa Vukadinovića i predstavnike stranaka nacionalnih manjina.

BIRODI podseća da je sloboda govora, i kroz slobodu medija, garantovano pravo kroz više međunarodnih akata čija je i Srbija potpisnica, kao što je Univerzalna deklaracija o ljudskim pravima iz 1948. godine, koja garantuje svakome „pravo na slobodu mišljenja i izražavanja, što uključuje i slobodu mišljenja bez uplitanja i traženja, primanja i prenošenja informacija i ideja kroz bilo koji medij i bez obzira na granice“.

Isto potvrđuje i Član 10 Evropske konvencije o ljudskim pravima kojim je propisano da “svako ima pravo na slobodu izražavanja, a da to pravo uključuje slobodu mišljenja, prihvatanja i prenošenja informacije i ideje bez uplitanja javne vlasti i bez obzira na granice, kao i da država ima pravo da zahteva licenciranje emitovanja, televizije ili bioskopa“.

BIRODI podseća da je Komitet ministara Saveta Evrope, u skladu sa Statutom Saveta Evrope, 2007. godine usvojio Preporuke u kojima se insisitra da, između ostalog “tokom izborne kampanje regulatorni okvir (telo, zakon i podzakonski okvir) treba da podstiče i omogući pluralistički izraz mišljenja putem emitovanih sadržaja“, kao i da bi takva obaveza “trebalo da se odnosi na javne servise i na privatne televizijske stanice u njihovim relevantnim delovima programa“.

Pročitajte još povezanih članaka
Učitaj još  Civilno društvo
Komentari su zatvoreni

Pročitajte i

Srpski PEN centar povodom poništavanja ili zamrzavanja konkursa za kulturu

Beograd, 26. mart 2020. – Srpski PEN centar izražava najdublju zabrinutost povodom o…